
Inhoud 

Voorwoord door Rik Van Cauwelaert   7

Woord vooraf. De waakhond ligt aan het infuus   12

Het rijk van de Citizen Kanes   17
Het imperium van Murdoch   46
Welkom in Dystopia   74
Stop de mediacratie   139

Nawoord   190



7

Voorwoord 

De dag dat Guido Van Liefferinge zijn Oost-Vlaamse geboortedorp 
Overboelare verliet om in Brussel te gaan werken op de redactie van 
Het Laatste Nieuws, rolden er in België nog meer dan twintig kranten 
van de persen. We kwamen uit de tijd dat liberale en socialistische 
kranten nieuws brachten dat de katholieken niet mochten lezen, en 
dat de katholieke kranten nieuws publiceerden dat liberalen en soci-
alisten niet wilden lezen. Er waren grote veranderingen aan de gang. 
Het woord ‘ontzuiling’ was uit Nederland overgewaaid. Enkele kran-
ten werden allengs uit de markt geduwd, want ideologie en commer-
ciële winst zijn zelden partners. Nu is de pers voortdurend in crisis, en 
dat was in die dagen niet anders. Reclame op radio en televisie was het 
toenmalige schrikbeeld van de krantenuitgevers. Hoofdredacteurs 
schreven hooggestemde en waarschuwende commentaarstukken 
over de reclame die de kwaliteit van de berichtgeving aantastte.

Als jonge redacteur zag Van Liefferinge de perswereld onder zijn 
ogen muteren en verschuiven tot grotere concentraties. Aan sommige 
verschuivingen werkte hij als verslaggever en ingewijde in de Vlaamse 
showwereld duchtig mee. In 1972, losgekomen van Het Laatste Nieuws, 
ging hij aan de slag met het jeugd- en muziekblad Joepie. Aanvankelijk 
kreeg hij daarvoor de steun van wafelfabrikant en radiopiraat Sylvain 
Tack. Later werd het blad ondergebracht bij uitgeverij Sparta van de 
familie Van Thillo, die ook het weekblad De Post in de portefeuille 
had. Met Joepie bereikte Van Liefferinge een unserved audience onder 
de jongeren die hun Vlaamse meug niet vonden in andere muziek- en 
tv-bladen. 

Zijn professioneel meesterstuk leverde hij in 1988 met de start 
van Dag Allemaal, dat in sneltreinvaart opstootte tot het meest ver-



8

kochte weekblad in Vlaanderen. Alleen Kerk & Leven kende een nog 
grotere verspreiding – maar die vergelijking gaat niet op, want dat 
weekblad geniet goddelijke bijstand. Later pakte Van Liefferinge 
uit met nog andere succesformules, zoals Goed Gevoel en TV Familie. 
Marketingstudies kwamen daar nooit aan te pas. Van Liefferinge voer 
op eigen kompas.

De komst van de commerciële en populaire omroep VTM, gemaakt 
en gekneed door vrienden van Van Liefferinge, fungeerde voor Dag 
Allemaal als een spierversterker. Het weekblad werd heel snel een heus 
tv-blad en door het verkoopsucces was het op den duur voor de groep 
rond Het Laatste Nieuws als een licentie om geld te drukken.

Het is bekend: Van Liefferinge is een zelfverzekerde heer, om niet 
te zeggen zelfbewust. Zijn optreden en zijn dominantie op de markt 
van de populaire magazinepers zorgden voor wrevel bij de concurren-
tie, die hem en zijn banden met VTM door de roddelmangel haalden. 
Binnen de eigen groep was Van Liefferinge op den duur de haan te veel 
op het erf. Wat de oorzaak was van zijn conflict met de toen nog jonge 
opper-boss Christian Van Thillo. 

Met die episode rekende Van Liefferinge in 2006 uitvoerig af in zijn 
boek met de passende titel Glamour, glitter, geld en macht. Welkom in 
medialand. Het boek werd afgekraakt, weggelachen en vooral dood-
gezwegen. Toch bood het, zoals de krant De Tijd terecht schreef, ‘een 
unieke inkijk van binnenuit in het reilen en zeilen van de media en 
dan vooral van De Persgroep, het machtigste en in elk geval meest 
ambitieuze mediaconglomeraat van dit land’. De krant noemde het 
boek zelfs een ‘persoonlijk historisch document’, hoe subjectief 
gekleurd het ook was.

Fuck de media, red de pers, dat hier voorligt, is van een andere orde. In 
zeldzame interviews heeft Van Liefferinge altijd de aandacht getrok-
ken op de band tussen de kwaliteit van de pers en die van de demo-
cratie. Die bezorgdheid kan vreemd lijken bij iemand die er toch voor 



9

heeft gezorgd dat de Vlaamse pers in de loop der jaren een aantal 
journalistieke grenzen overschreed. Als vandaag sommige kranten-
pagina’s nog weinig verschil vertonen met die van Dag Allemaal van 
weleer, is zijn invloed daar niet vreemd aan. Tegenwoordig staat de 
nieuwste vriendin van een bekende schrijver gegarandeerd promi-
nent op de homepage van de webstek van de kwaliteitskrant. ‘Privé’ is 
een rekbaar begrip geworden. Van Liefferinge, intussen tachtig, heeft 
vanuit zijn Thaise retraite heel attent de ontwikkelingen gevolgd van 
het wereldje waarin hij ooit evolueerde. Zijn beschrijving van wat zich 
dezer dagen in de perswereld afspeelt, is correct en zal door insiders 
worden onderschreven. 

De media hebben als eerste de gevolgen ondervonden van de 
opkomst van het internet en de sociale media. De vaak verguisde 
Amerikaans-Australische mediatycoon Rupert Murdoch, die kwali-
teitsbladen als The Wall Street Journal en The Times en tabloids als The 
Sun en grote tv-stations als Fox News in de klauw heeft, was een van 
de eerste uitgevers die wist hoe om te gaan met de nieuwste media. 
Hij schatte ook van meet af aan het belang en de kracht van de sociale 
media juist in. Murdoch zag hoe de kudde (de lezers en de kijkers) 
de macht overnam van de herders (de traditionele media). Het zijn 
de digitale media die, zoals Van Liefferinge opmerkt, definitief de 
Chinese muur tussen de redactie en de commerciële dienst hebben 
gesloopt. Waar het nu om draait, zijn de data van de gebruikers, de 
lezers, de kijkers, de luisteraars. Om die dan des te beter te kunnen 
binden aan de mediamerken en de door hen aangeboden koopwaar, 
van groepsreizen tot elektrische fietsen en huisalarmen. Die les 
hebben ze geleerd van Google, Facebook en andere nieuwe mediagi-
ganten die de communicatie op een ander niveau hebben getild en 
tegelijk de grens tussen amusement en informatie verlegden. Vaak 
is er zelfs geen grens meer. Enkele jaren geleden werd het satirische 
VRT-programma De ideale wereld onderscheiden als beste nieuwspro-
gramma. Tot grote verbazing van de makers, want het gaat hier om 



10

puur amusement, weliswaar steunend op de actualiteit. Die evolutie 
naar comedy journalism waaide over uit de Verenigde Staten, waar pre-
sentatoren van praatprogramma’s als Stephen Colbert, Rick Mercer en 
John Oliver een grotere politieke invloed uitoefenen dan de commen-
tatoren van bladen als The New York Times.

Eertijds moest men om het recht op een vrije pers te kunnen opei-
sen over een drukpers beschikken. Vandaag volstaat een telefoonaan-
sluiting, een iPhone, een tablet of een pc om zich in het publieke debat 
te mengen. De nieuwe media, de vijfde macht, hebben de mediataal 
verruwd en de vierde macht, de traditionele media, in het defensief 
gedrumd. De vierde macht is aan het wankelen gebracht. Het wordt een 
lange bittere strijd met als inzet de betrouwbaarheid – een eigenschap 
die de vijfde macht zich zelden gelegen laat. Die strijd heeft ook kwa-
lijke gevolgen voor de werking van de democratie. Want politieke par-
tijen mengen zich onder die vertegenwoordigers van de vijfde macht. 
Het internet is een uitgelezen plek om de publieke opinie te bestoken, 
om niet te zeggen te intoxiceren. De verkiezingscampagnes van de 
Amerikaanse ex-president Donald Trump waren een illustratie daar-
van, net als de brexitcampagne in het Verenigd Koninkrijk. In België 
hebben de zwaar gesubsidieerde politieke partijen hun studiediensten 
ingeruild voor communicatiemanagers die zich van gesofistikeerde 
dataprogramma’s bedienen. De inzet van trollen is schering en inslag.

Een tijdlang werden de nieuwe media beschouwd als de mogelijke 
aandrijvers of redders van de democratie in dictaturen in het Midden-
Oosten, Afrika en Azië. Maar die illusie was van korte duur. De Pools-
Britse socioloog Zygmunt Bauman vergeleek de nieuwe media met 
een bijl: een werktuig om hout te hakken, maar ook om iemand te 
onthoofden. Het is niet de bijl die over dat gebruik beslist, maar de 
gebruiker.

Al die verschuivingen hebben de opdracht van de traditionele jour-
nalistiek verdiept. Meer dan ooit – en als hun uitgevers dat bevorde-



11

ren – treden journalisten op als poortwachters, als controleurs van 
het debat dat door talloze websites en vooral de sociale media wordt 
gelanceerd maar ook verziekt. Betrouwbare informatie is een dure 
grondstof geworden. U staat dus voor de keuze: wilt u geamuseerd 
worden, of wilt u geïnformeerd worden? Het verschil zit in de prijs en 
uw bereidheid om die te betalen. 

Rik Van Cauwelaer, journalist



27

houden van al wie macht bezit en macht misbruikt, heeft me nooit 
meer losgelaten.

Ik herinner mij nog levendig de dreigende toon van de begingene-
riek (‘La danse des flammes’ van Michel Magne, dat heb ik wel moe-
ten opzoeken). De makers van het veel bekeken en fel besproken pro-
gramma waren meesters in het ontlopen van de censuur. Zo zorgden 
ze dat de eindmontage pas klaar was luttele momenten voor de uit-
zending. De minister van Informatie kreeg enkel een voorlopige ver-
sie te zien, zodat hij niet kon ingrijpen zoals toen gebruikelijk was bij 
de Franse openbare omroep. In de ogen van Lazareff en Barrère kon 
journalistiek niet anders zijn dan tegenmacht. In de nasleep van de 
straatprotesten van mei ’68 doekten zij nog liever het programma op 
dan toe te geven aan de censuur van de regering-de Gaulle.

De pioniers van de Vlaamse pers dragen geen klinkende namen als 
Pulitzer of Hearst, maar kleurrijk en eigenzinnig waren ze wel. In 
1934 werd een eerste poging ondernomen om een tabloid uit de grond 
te stampen. Het idee kwam uit de koker van journalist, baritonzan-
ger, Van Goghkenner en toneelschrijver Marc Tralbaut. Na de Eerste 
Wereldoorlog had Tralbaut even de binnenkant van de Belgische 
gevangenissen gezien. Hij had zich tijdens de oorlog tot het activisme 
bekend, een stroming binnen de Vlaamse Beweging die hoopte dat de 
Duitse bezetter enkele Vlaamse eisen kon helpen realiseren. De vader 
van Tralbaut was na zijn echtscheiding naar New York geëmigreerd. 
Toen Trabault hem daar ging opzoeken raakte hij onder de indruk 
van het aanbod in de krantenkiosken. Terug in België nam Trabault 
ontslag bij de socialistische krant Volksgazet en vond hij gehoor bij 
de eigenaars van de Antwerpse uitgeverij Patria, die als uitgevers van 
pin-upbladen enige ervaring hadden met populaire lectuur, om ook 
in Vlaanderen een tabloid op te richten. 

De Dag, zoals de krant heette, was een unicum in het verzuilde 
Vlaamse perslandschap van die tijd. ‘Onpartijdig morgenblad in woord 



28

en beeld’, luidde de ondertitel. De krant stak haar Vlaamsgezindheid 
niet onder stoelen of banken, maar was aan geen enkele partij of bewe-
ging verbonden. Er werd zorgvuldig aandacht besteed aan illustraties 
en foto’s. Sensationele titels en het bijhorende scheldproza werden 
niet geschuwd. De krant bestond nog geen vier maanden toen ze 
haar schouders zette onder een wielerwedstrijd van Antwerpen naar 
Gent en terug naar Antwerpen. De Omloop van De Dag eindigde voor 
de ogen van 20.000 opeengepakte toeschouwers op de piste in het 
pas geopende Sportpaleis. Het succes van de krant De Dag stak toen 
al de ogen uit van de concurrentie. In de Gazet van Antwerpen had 
men het consequent over de wedstrijd Antwerpen-Gent-Antwerpen. 
De naam De Dag kregen ze daar niet over de lippen. De kranten Het 
Laatste Nieuws en De Morgen hebben het consequent over De Omloop, 
de koers georganiseerd door de concurrerende krant Het Volk en later 
verdergezet door Het Nieuwsblad. De koers was een belangrijk ingredi-
ënt van het succes van de eerste Vlaamse tabloid. Patria beschikte als 
enige drukkerij in Vlaanderen over een belinograaf, een toestel waar-
mee foto’s verzonden konden worden via de telefoon of de telegraaf. 
De Dag kon zo al de ochtend na een rit in de Ronde van Frankrijk foto’s 
publiceren van de heroïsche exploten van de Vlaamse coureurs. 

Maar tijdens de Tweede Wereldoorlog liep het fout. Op aandringen 
van de nazibezetter werd een VNV’er (het VNV was de extreemrechtse 
Vlaamse partij die sympathiseerde met de nazi’s) als hoofdredacteur 
benoemd en ondertussen deed uitgeverij Patria, volgens de socialisti-
sche Volksgazet ‘de grootste moffendrukkerij van Antwerpen’, goede 
zaken dankzij het drukwerk van collaborerende organisaties.

De Dag speelde een niet onbelangrijke rol in het ronselen van Vlaamse 
jongens voor het Oostfront waar ze onder leiding van de nazi’s voch-
ten tegen de Sovjetlegers. Na de bevrijding van Antwerpen probeerde 
Patria op de persen van De Dag snel een nieuw dagblad te drukken: De 
Tijd, dat overigens niets te maken had met de huidige financieel-eco-



29

nomische krant. Na luid protest in antifascistische kringen greep het 
gerecht in en de verspreiding van De Tijd werd verboden. Uitgeverij 
en drukkerij Patria werd onder sekwester geplaatst door de Belgische 
staat. Er dook al snel een onverwachte koper op: de bankier en eige-
naar van rubber-, koffie- en palmboomplantages in koloniaal Congo 
Cyriel ‘Bill’ Van Thillo. ‘Moet je nu wat weten, Bill Van Thillo heeft 
een drukkerij gekocht, en hij kent er niets van’, werd gefluisterd in 
de financiële middens van Antwerpen. Van Thillo zelf zag het als een 
goede belegging en meteen had hij ook een oplossing gevonden voor 
een prangende erfeniskwestie. Hij had drie zonen en er was er maar 
één die in zijn sporen kon treden als bankier van de lokale Antwerpse 
bank die later Het Spaarkrediet werd. Misschien konden de andere 
twee broers hun geluk zoeken in de uitgevers- en drukkersbranche.

Patria werd opgesplitst in drukkerij Astra en uitgeverij Sparta. Om 
de persen te laten draaien werden twee bladen uit de tijd van Patria in 
leven gehouden: het Vlaams-nationalistische en rechts-conservatieve 
weekblad De Post en het mannenblad Piccolo dat met de paginagrote 
foto’s van pin-ups in badpak en seksistische moppen enige aanhang 
genoot. Opvallend was dat zowat de hele top bij die twee bedrijven 
bestond uit lieden die tijdens de oorlog met de nazi’s hadden geheuld. 
Bill Van Thillo werd daarvoor zelfs op het matje geroepen door het 
Antwerpse parket. ‘Dat is niet in strijd met de wetsbepalingen’, zei hij 
tegen de commissaris die hem ondervroeg. ‘Bill was nooit actief in de 
Vlaamse Beweging, hij bleef in de schaduw, hij sponsorde’, verklaarde 
een vriend, de Antwerpse notaris Richard Celis. ‘De kinderen wisten 
dat hun vader in zaken was maar op de vraag wat precies grapte hij 
steeds: ik bezit niets tenzij mijn geweren.’ Bill was een verwoed jager. 
Het enige dat herinnerde aan zijn politieke betrokkenheid is dat zijn 
naam gebeiteld stond in het IJzermonument in Diksmuide. Bill vond 
discretie het hoogste goed. Zijn nazaten kregen dat met de paplepel 
ingegeven. Zijn broers Renaat, een ingenieur van Agfa-Gevaert, en 
Edmond, een dokter, waren wel openlijk actief in de collaboratie. 



30

Renaat was hoofdredacteur van De Arbeidsman, het ‘Maandblad van 
den Vrijwilligen Arbeidsdienst voor Vlaanderen’. Het blad werd uit-
gegeven door DPG, de Dienst voor Propaganda. Renaat richtte ook de 
Vlaamsche Voetbalbond op en werd er voorzitter van.

Door het roemloze einde van de eerste Vlaamse ‘onpartijdige’ tabloid 
werd de rust in het verzuilde Vlaamse krantenlandschap hersteld. 
Kranten waren in Vlaanderen een zaak van geëngageerde onderne-
mers, werknemersorganisaties en politieke partijen die er hun ideolo-
gische visie mee probeerden te verspreiden. Het medialandschap was 
daardoor van nature divers en elke krant stippelde onafhankelijk een 
eigen koers uit. De verknochtheid aan het gedachtegoed was groter 
dan de zorg om winst en verlies op de jaarrekening. De verzuiling had 
één groot voordeel in vergelijking met de huidige mainstreammedia: 
de lezer wist welk vlees hij in de kuip had. Lezers moesten niet bij elk 
artikel proberen te raden welke bron het bericht had ingefluisterd of 
uit welke hoek de wind nu weer waaide en wat de achterliggende rede-
nen waren voor de publicatie. 

Op de Brusselse Jacqmainlaan betrokken de twee belangrijkste 
Vlaamse kranten aanpalende panden. Julius Hoste junior van Het 
Laatste Nieuws en Frans Van Cauwelaert van De Standaard mochten dan 
wel concurrenten zijn op commercieel en ideologisch vlak, ze vonden 
elkaar in de strijd voor de ontvoogding van de Vlamingen die toen 
nog gebukt gingen onder en onderdrukt werden door een Franstalige 
bourgeoisie. Tijdens de Eerste Wereldoorlog sloegen ze zelfs even de 
handen in elkaar en gaven ze het weekblad Vrij België uit dat in het oor-
logsvrije Den Haag werd gedrukt en ‘overal en nergens’ in Vlaanderen 
verkrijgbaar was.

Hoste zette zich hard in voor het Nederlandstalige theater van de KVS in 
de hoofdstad, waar zijn vader nog volle zalen had gelokt met zijn patri-
ottische melodrama’s. Julius Hoste senior had ook het geld verzameld 



46

Het imperium van Murdoch 

‘Het is een groot verhaal over machtsmisbruik. Dat is toch wat 
alle journalisten willen onthullen, is het niet? Het misbruik 
van macht. Dat is hoe journalisten corrupt worden, door weg 
te blijven van verhalen over mensen met wie ze te “close” zijn.’
– Journalist Nick Davies, in Hack Attack

Weinig mensen op deze planeet roepen zulke hevige reacties op als 
Rupert Murdoch. Toen de Britse schrijver Dennis Potter, bekend van 
tv-reeksen als The Singing Detective, vanop zijn sterfbed een laatste 
tv-interview gaf, had hij duidelijk geen zin om er nog veel doekjes 
om te winden: ‘Ik noem de kanker waaraan ik lijd “Rupert”’, zei hij, 
‘want niemand is meer verantwoordelijk voor de vervuiling van de 
pers.’ De columnist Mike Royko nam meteen ontslag bij zijn krant 
toen die werd overgenomen door Murdoch. ‘Geen enkele dode vis 
met enig zelfrespect wil ingepakt worden in een krant van Murdoch’, 
zei hij toen hij de deur achter zich dichtsloeg. Op het hoogtepunt 
van zijn imperium regeerde Murdoch wereldwijd, van de Verenigde 
Staten tot Australië, over het multimediale bedrijf News Corporation 
(News Corp.) dat kranten (The Sun, The Times, News of The World, New 
York Post), tijdschriften, radio’s, tv-satellietzenders (Sky en Star TV), de 
Amerikaanse tv-zender Fox News, Foxfilmstudio’s, tv-productiemaat-
schappijen en sociale mediawebsites in zijn bezit had. Het beursgeno-
teerde News Corp. had een omzetcijfer van 34 miljard dollar. De groep 
bestond uit achthonderd ondernemingen in meer dan vijftig landen. 
De waarde werd geschat op 60 miljard dollar.



47

Murdoch was pas eenentwintig toen hij in 1952 één lokale krant in 
de Australische stad Adelaide erfde van zijn vader. In 2011 overspande 
zijn bedrijf News Corp. de hele wereld en werden er elke dag meer dan 
1 miljard mensen bereikt met de kranten, magazines, tv-program-
ma’s, films en boeken die hij op de markt gooide. Het spreekt vanzelf 
dat ook in Vlaanderen, toen de kranten de verzuiling achter zich lie-
ten en omgevormd werden tot commerciële producten, met groei-
ende aandacht werd gekeken naar het succes van Murdoch. De brutale 
manier waarop Murdoch met zijn kranten aan politiek doet en poli-
tici uit zijn hand laat eten, is niet te kopiëren in een land als dat van 
ons waar politici en uitgevers liever de discretie van de achterkamers 
cultiveren. In het Verenigd Koninkrijk is het de gewoonte dat kranten 
voor de verkiezingen hun favoriete kandidaat aanduiden waarna de 
aanval wordt ingezet op de concurrerende partij met framing, percep-
ties en ronduit leugens. Murdoch bepaalt in het Verenigd Koninkrijk 
sedert de jaren tachtig wie premier wordt, ongeacht of hij tot de Tories 
(de Conservatieven) of de Labourpartij (de progressieven) behoort. In 
Vlaanderen, dat een voorschoot groot is, waar iedereen iedereen kent 
en het politieke landschap al even versnipperd is als de ruimtelijke 
ordening, zou die schofterige journalistiek als een boemerang terug-
keren. In de Vlaamse porseleinwinkel met complexe coalitieonder-
handelingen en een opbod aan symboliek waarvan de uitkomst zel-
den te voorspellen valt, ageert u beter als een slang dan als een olifant. 
De achterkamers zijn meer in trek dan het publieke forum. Toch blijft 
het onontbeerlijk om de bedrijfscultuur van het Murdochimperium 
onder het vergrootglas te leggen. Het leert ons wat er kan gebeuren 
wanneer de macht over de media geconcentreerd wordt in te wei-
nig handen. Bij elke overname die de Vlaamse mediabazen deden, 
zwaaiden ze met doemscenario’s over de nakende teloorgang van de 
Vlaamse kranten en tv-zenders als er niet gekozen werd voor schaal-
vergroting. Beter enkele grote, bloeiende ondernemingen dan tien 
kleine uitgevers aan de rand van de financiële afgrond, klinkt het 



48

dan. Dat hoefde zo niet te zijn indien de achtereenvolgende bevoegde 
ministers van Media, die eigenlijk minister van Pers en Media zouden 
moeten heten, een duurzame langetermijnvisie hadden ontwikkeld 
die perfect past in een klein taalgebied als het onze, dat alleen omwille 
van zijn beperkte taal ontsnapte aan de grijparmen van buitenlandse 
overnemers. De politici geven de voorkeur aan de weg van de minste 
weerstand om aan de macht te blijven en verkiezen de collusie met de 
economische machten in plaats van op te komen voor het algemeen 
belang. Ze zijn verantwoordelijk voor een mediaconcentratie die 
democratisch niet te verantwoorden is en sloopten voluntaristisch 
de laatste vestigingen van een gediversifieerde, integere en onafhan-
kelijke pers. Ik heb het daarover in de volgende hoofdstukken. Eerst 
Murdoch dus. 

Murdoch misbruikte zijn kranten vanaf het prille begin om meer macht 
en rijkdom te vergaren en zijn concurrenten te verpletteren wanneer 
die het uit schroom nalieten om dezelfde wapens te hanteren als hij. 
Zijn journalistieke visie kan samengevat worden in één zin: kranten 
en tv-zenders moeten de mensen niet informeren, ze moeten hen de 
indruk geven dat ze geïnformeerd zijn. De leuze op zijn wapenschild: 
verdeel om te heersen. In zijn geboorteland Australië experimenteerde 
Murdoch met het recept dat hij daarna op de veel lucratievere Britse en 
Amerikaanse markten zou perfectioneren. Van die ene noodlijdende 
krant die hij erfde van zijn vader maakte hij een succesverhaal met een 
‘stoofpot van seksuele opwinding, morele verontwaardiging en poli-
tieke agressie’, zoals het weekblad The Economist dat samenvat. 

Vanuit Adelaide trok hij langs de andere steden om daar lokale kran-
ten op te kopen en zo de eerste draden te spannen van zijn mediaweb. 
Hij gebruikte zijn eerste succeskrant als onderpand voor de schulden 
die hij bij die overnames maakte. De beste manier om zaken te doen 
is met OPM, grapte hij daar altijd over. ‘Other people’s money’, voegde hij 
er dan monkelend aan toe. Dat liet hem toe om snel te groeien zonder 



49

gigantisch startkapitaal of lastige investeerders. Eenmaal hij een net-
werk van schreeuwerige tabloids had, stampte hij de eerste nationale 
Australische krant uit de grond. Geen tabloid deze keer maar een seri-
euze krant, een kwaliteitskrant zoals we dat noemen.

Daarmee verhoogde hij zijn maatschappelijk en politiek kapitaal en 
gewicht. Zo’n krant is duur, bereikt een beperkt publiek en levert dus 
weinig cash op, maar je kan er wel de elite van het land mee beïnvloe-
den en je bepaalt de onderwerpen en thema’s waarover op radio, tv,  
(a)sociale media én in het parlement hevig gedebatteerd wordt. 

De derde zijde van de mediadriehoek wordt gevormd door een tv- 
en radiozender. Met het concept van die driehoek – tv/radiozenders, 
populaire en kwaliteitskranten – veroverde hij die twee andere grote 
markten waar hij vanaf de jaren zestig zijn oog op liet vallen, eerst het 
Verenigd Koninkrijk en daarna de Verenigde Staten. In het Verenigd 
Koninkrijk was zijn eerste aankoop News of the World, een tabloid die 
elke zondag met sensationele titels de kopers moest verleiden. 

Die andere legendarische mediamogul Robert Maxwell aasde 
eveneens op News of the World. Hij beet in het zand. Maxwell verweet 
Murdoch later dat die de wet van de jungle hanteerde om de krant van 
onder zijn neus weg te grissen. Heel ironisch was dat uit de mond van 
de zakenman die zelf van het ene schandaal naar het andere strom-
pelde en die de bedenkelijke eer genoot om als inspiratie te dienen 
voor de slechterik in de Bondfilm Tomorrow Never Dies. Maxwell bleek 
na zijn dood, waarvan het mysterie nooit is opgehelderd, zelfmoord of 
moord, eigenlijk een ordinaire schurk te zijn geweest.

In hetzelfde jaar verwierf Murdoch The Sun, een dagblad dat kampte 
met dalende verkoopcijfers. The Sun werd in tien jaar tijd het meest ver-
kochte dagblad van het land, dankzij zijn populaire formule van seks 
en sensatie. En betaalbaar voor de verpauperde massa die niet genoeg 
kon krijgen van de morele verontwaardiging over de amoureuze zij-
stappen van bekende Britten en de losbandigheid van bepaalde groe-



50

pen in de marge van de maatschappij en de dagelijkse blote borsten 
bij het ontbijt op bladzijde drie.

The Sun kende een eerste politiek hoogtepunt in 1982. Thatcher ont-
ketende in dat woelige jaar een oorlog om de Falklandeilanden die 
kort daarvoor bezet waren door Argentijnse soldaten. De Argentijnse 
junta had gedacht dat Thatcher haar handen wel vol zou hebben met 
de stakende mijnwerkers zodat ze niet al veel te zou geven om die dun-
bevolkte eilandjes voor de kust van Argentinië. Een serieuze misreke-
ning. Thatcher zag een kans om het verdeelde Britse volk te verenigen 
in een patriottische opstoot, haar bar slechte populariteitscijfers op te 
krikken en zo haar herverkiezing veilig te stellen. The Sun liet haar niet 
in de steek. Toen het Britse leger een Argentijns oorlogsschip kelderde 
met honderden doden als gevolg, schreeuwde de krant in dikke let-
ters ‘GOTCHA!’ (we hebben ze te pakken) op de voorpagina. Murdoch 
haalde de schouders op bij de golf van verontwaardiging over die oor-
logszuchtige aanpak. ‘Ik heb lak aan snobs die alleen maar kranten 
lezen die niemand anders leest’, zei hij. 

Het belette hem niet om in die tijd The Times te kopen, hét vlaggen-
schip van de Britse kwaliteitskranten, al meer dan twee eeuwen de 
zelfverzekerde stem van het establishment in Londen. In 1989 werd de 
driehoek vervolledigd met de oprichting van Sky Television dat een 
jaar later fusioneerde met de grootste concurrent op de markt om 
BSkyB te vormen. De satelliet- en betaalzender zou zich ontpoppen tot 
de meest rendabele melkkoe van het Murdochrijk.

In 1973 stak Murdoch de Atlantische Oceaan over. Het begin van de tri-
omftocht in de Verenigde Staten was bescheiden. Hij koos niet voor de 
grote deur, maar voor een zijingang. In San Antonio, de tweede groot-
ste stad van Texas, kocht hij twee kleine lokale kranten. Een krant van 
de Hearst Corporation was daar zijn grootste concurrent en al gauw 
raakten de twee bedrijven verwikkeld in een strijd om de meest sen-
sationele tabloid van de regio te worden. Plots werden de inwoners 



51

van San Antonio elke dag bestookt met titels als ‘Nude Principal Dead 
in Motel’ en ‘Armies of Insects Marching to Our City’. Het bleek maar een 
vingeroefening voor wat komen zou. In 1976 legde hij 30 miljoen dol-
lar op tafel voor de New York Post, die toen nog een liberale – in de 
Amerikaanse zin van het woord, hier zouden we dat links of progres-
sief noemen – krant was die met veel sympathie schreef over sociale 
welvaart en de burgerrechtenbeweging. In geen tijd maakte Murdoch 
van die krant een journalistieke vod van verderf. Al in 1980 schreef de 
vooraanstaande Columbia Journalism Review: ‘De New York Post is niet 
langer enkel een journalistiek probleem. Het is een sociaal probleem, 
een kracht van het kwaad.’ Murdoch gebruikte de krant vanaf het 
begin als vehikel voor de meest agressieve extreemrechtse en racisti-
sche ideeën en als wapen om tegenstanders en concurrenten aan te 
vallen en te vernederen. ‘Op de voorpagina’s zie je vaak de twee emo-
ties terugkeren: angst en woede. In de artikels wordt wit tegen zwart 
opgezet, comfortabel tegen arm, de westerse tegen de derde wereld’, 
aldus het strenge maar profetische oordeel van de Columbia Journalism 
Review veertig jaar geleden.

Vanaf de jaren tachtig creëerde de New York Post ook mee de mythe van 
Trump, die een van de favoriete personages werd van de roddelrubriek 
‘Page Six’. Dankzij de verhalen over zijn schimmige zakendeals, zijn 
legendarische feesten en missverkiezingen en het uitzinnige en met 
bladgoud omrande interieur van zijn huizen werd Trump een icoon. 
Tijdens zijn vier jaar in het Witte Huis las hij elke ochtend trouw de 
New York Post voor hij aan het twitteren sloeg in een poging om de 
schreeuwerige krantentitels met zijn tomeloze tweets te overtreffen.

De New York Post maakt al vijfenveertig jaar verlies. Het zijn putten 
die Murdoch graag vult zolang hij maar de Amerikaanse samenleving 
kan blijven verdelen om zelf te heersen. In 1996 kreeg de New York Post 
met de oprichting van Fox News een ideologische evenknie op het 
scherm. Het volstaat om één uur naar Fox News – ondertussen de groot-



172

met algoritmes zijn nu blijkbaar plots de enige manier om lokaal te 
concurreren met de internetgiganten. 

De digitale kloof tussen DPG Media en Mediahuis van Leysen en 
Roularta van De Nolf is intussen quasi onoverbrugbaar geworden, 
zowel in België als in Nederland. Het ziet er niet goed uit voor de 
media-ambities van Leysen en De Nolf. Roularta weegt te licht om nog 
een rol van betekenis te spelen, vrees ik. Mediahuis van Thomas Leysen 
zal het moeilijk krijgen indien hij in Vlaanderen geen oplossing vindt 
voor zijn afwezigheid in de audiovisuele sector waardoor de websites 
van zijn kranten een chronisch tekort hebben aan gefilmd nieuws en 
amusement, de onontbeerlijke clickbaits om massaal engagement te 
veroorzaken en data te verzamelen op de digitale nieuwsplatformen 
waarmee de adverteerders optimale service kan worden aangeboden. 

In Nederland verdelen Mediahuis en DPG Media de krantenmarkt, 
maar domineert DPG Media de tijdschriftenmarkt en is ook daar in 
staat de adverteerders het best te bedienen met zijn negentig brands 
(kranten- en tijdschrifttitels, radio’s, websites, serviceplatformen) en 
zijn 15 miljoen gebruikers.

Onderhuids is in Nederland ook een machtsstrijd aan de gang tus-
sen DPG Media en de tv-mastodont, de Luxemburgse RTL-groep en 
Talpa (SBS-tv en radio’s) van tv-producent John De Mol die zowat 50 
procent van de tv-markt in handen hebben, maar de miljoenen lezers 
van de kranten en tijdschriften en gebruikers van de websites van 
DPG Media missen. Zolang er geen wetgeving komt die zowel bin-
nenlandse als buitenlandse quasimediamonopolies beperkt in hun 
almacht zijn verrassende wendingen en nog meer mediaconcentraties 
niet uit te sluiten. 

‘Maar ach, zo is het leven. You win some, you lose some’, liet Christophe 
Convent, de rechterhand van Van Thillo, zich ontvallen tijdens een 
interview met De Tijd nadat bekend was geraakt dat DPG Media naast 
RTL Nederland had gepakt.



173

De media-industrie is inderdaad een spel geworden dat zich zon-
der enige democratische noch journalistieke bekommernis afspeelt 
boven de hoofden van de nieuwsconsumenten en dat om onbegrij-
pelijke redenen te vaak gefinancierd wordt met overheidssubsidies 
(belastinggeld). In dat spel van macht en geld dreigt een onafhanke-
lijke en diverse pers een marginaal verschijnsel te worden, meer nog 
in een kleinschalig Nederlandstalig taalgebied als het onze. De kosten 
voor de samenleving en de burgers, het inboeten aan vrijheid, rechten 
en privacy zijn amper te vatten. Data zijn het nieuwe goud.

In een merkwaardig artikel in de Nederlandse krant Trouw (dinsdag 
9 juni 2021) speelde de redactie even megafoon voor die boodschap 
van zijn CEO. De media van DPG Media Nederland (De Volkskrant, 
Algemeen Dagblad, Trouw, Het Parool, de radiozenders Qmusic en Joe, 
de nieuwssite NU.nl en alle tijdschriften van Sanoma die recent wer-
den overgenomen) hebben zo’n groot bereik gekregen dat ze samen 
in de buurt komen van dat van Facebook en Google in Nederland, zo 
legt Trouw uit. DPG Media bereikt volgens het onderzoek van de stich-
ting Nationaal Onderzoek Multimedia maandelijks 84 procent van 
alle Nederlanders van dertien jaar en ouder en zit daarmee Facebook 
(88 procent) en Google (91 procent) op de hielen. Volgens Trouw is dat 
bereik groot genoeg om de strijd aan te gaan met Google voor het geld 
van de adverteerder. Bedrijven kunnen hun reclame voortaan zelf 
inkopen bij alle media van DPG in plaats van langs Google te moeten 
passeren dat daarvoor hoge commissies aanrekent, zo schrijft Trouw. 

Directeur digitale zaken Stefan Havik (die zijn naam niet gestolen 
heeft, maar dat terzijde) van de groep benadrukt dat het de nieuwe 
strategie om de data te doen is. ‘We zijn gestopt met social logins op 
de sites van onze merken. Vroeger konden abonnees inloggen met 
Facebook of Google waardoor we vaak geen idee hadden wie de sites 
bezochten.’ DPG Media heeft de deur voor de buitenlandse inter-
netgiganten dichtgegooid, waardoor zij voortaan veel beter geïn-



174

formeerd zijn over hun abonnees dan Google en Facebook en beter 
gewapend om naar de adverteerder te trekken met een multimedi-
aal voorstel. De recente lancering van het platform BestGetest.nl dat 
consumentenelektronica gaat testen en vergelijken past perfect in 
hun strategie van verbreding waarvoor DPG Media al een hele reeks 
producten heeft ontwikkeld: independer.be (voor verzekeringen), 
Spaargids.be voor financieel advies of Mijnenergie.be voor alles wat 
met energie te maken heeft. Een ander platform is Tijdschriften.be, 
het ‘Netflix voor tijdschriften’ zoals het werd aangekondigd. DPG 
Media biedt er al zijn tijdschriften op aan voor een betalend abon-
nement of voor een beperkt aantal artikels. Ook andere uitgevers 
hebben de mogelijkheid om er hun tijdschriften op aan te bieden. 
Behalve een lucratieve applicatie levert het een schat aan data op 
basis van de diverse tijdschriftenabonnementen die de gebruiker 
neemt of de artikels die hij leest. 

In de Verenigde Staten hebben de meeste grote uitgevers hun plat-
form voor hun eigen titels. Daarnaast zijn er onafhankelijke platfor-
men zoals Magazine Newsstand en ZINIO die een divers aanbod van 
tijdschriften aanbieden. Ook Amazon en Apple hebben zo’n digitale 
kiosk.

DPG Media is strikt genomen al lang geen persbedrijf meer maar 
een internetplatform dat de data commercialiseert van alle bezoe-
kers. Daarmee is de cirkel rond. Het is een keuze geweest tussen de 
pest en de cholera, een keuze die niet nodig was geweest indien de 
overheid attent was geweest en de begeleidende maatregelen had 
getroffen en de juiste wetgeving had gestemd om de buitenlandse 
internetgiganten aan banden te leggen. En indien de persbaronnen 
verlicht genoeg waren geweest om een ecosysteem te ontwikkelen 
waarbinnen de pers kon floreren en zijn taak van vierde macht blij-
ven uitoefenen. Makkelijk zou het niet geweest zijn, maar er waren 
mogelijkheden. 


